måndag 6 mars 2017

Ett minne från Ålesund

I maj ifjol hade jag förmånen att hälsa på min svägerska som vistades i Ålesund ett knappt år. Innan vi åkte hade jag kollat runt på internet vad det fanns för garnaffärer i Ålesund och hade bestämt mig för att besöka Spøteriet där. Jag hade redan länge innan vi åkte kollat in den så kallade "Marysweatern" på Ravelry och bestämt mig för att köpa norskt garn till den från Ålesund.

Foto: Svägerskan Mirjam

Jag fick tröjan färdigstickad i november, men eftersom min livmoder då verkade som hyresvärd kom den inte till användning innan hyresavtalet gick ut i slutet på januari. Men efter det har jag använt min Marysweater jätteofta. Och den fungerar som ett minne från resan till Ålesund.


Foto: Maria

Jag hittade rätt fort de färger jag ville använda och köpte hem det norska garnet Dale Cotinga. Ett supermjukt och härligt garn att sticka i och använda. Jag tilltalas av enkla mönster som ändå är effektfulla och det här mönstret var precis ett sånt. Lättstickat och snabbstickat med lite grövre stickor.

Jag växer in i stickandet. Sedan slutet av januari har jag påbörjat tre tröjor till mig själv av syjuntans egenspunna "Från får till tröja" garn, men dragit upp alla tre. I torsdags började jag med den fjärde modellen som känns rätt på alla sätt. Oket på den blir betydligt mera påtigt än något jag stickat förut, men jag tror att det blir bra ändå. Mitt sticksjälvförtroende har fått växa till sig under året som gått och om jag för några år sedan aldrig skulle ha dragit upp inser jag nu att det ändå på alla sätt är bättre att riva upp och börja om ifall det inte känns rätt än att stå där med en tröja du sedan inte använder. Det hade jag aldrig sagt för ett år sedan.

Nu tycker jag att vägen, själva stickandet, av ett plagg är lika mycket mycket målet som själva slutprodukten. Jag älskar att sätta upp maskor för en ny stickning och sakta, men säkert ser hur det växer och blir en produkt.

Om någon vill följa syjuntans "från får till tröja projekt" kan man följa oss på instagram -  @stitchedsisters

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar