söndag 30 april 2017

Från får till tröja

Min syjunta har haft ett intressant projekt det senaste året. Ett projekt vi kallar "från får till tröja" där vi följer ullens väg från fåren till färdiga produkter.

Vi började i september med att själva vara med och klippa får. Ullen från fåren fick vi ta hand om och den fördes till ett spinneri i Ylistaro där det spanns. Sedan delade vi upp garnhärvorna mellan alla medlemmar och var och en har fått sticka vad de velat. En del av det vita garnet blev färgat och vi har försökt komma överens om färgerna.

När jag började fundera vad jag ville sticka blev det svårt. Det finns så ofantliga mängder vackra mönster på ravelry. Jag har tänkt på fyra olika modeller, börjat på med två av dem innan jag rivit upp och ångrat mig och till sist fastnade jag för mönstret som kallas "Aftur" som ironiskt nog var ett gratis mönster och jag vid det laget redan hade betalat för två andra.


Garnet som vi fick från fåren fanns förutom i naturvitt i två olika bruna nyanser. En gråaktig och en riktigt mörkbrun. Av det färgade garnet ville jag ha grön, orange, cerise och mörklila.

Jag blev riktigt nöjd med min tröja och nu har jag ju färdigt köpt två mönster som jag kan sticka av nåt annat garn. för modellerna var det inget fel på.


Jag ville sedan också sticka en liten babykofta av det mörkaste garnet till min pojke. Med små mängder färgat garn på oket blev den riktigt söt. Det mönstret köpte jag också på ravelry och det var roligt, lätt och snabbstickat. Så det mönstret kommer jag helt säkert att använda igen.


Vill man se mera av syjuntans projekt "Från får till tröja" kan man följa oss på instagram där vi går under namnet @stitchedsisters och taggen #frånfårtilltröja Där finns bilder från hela processen samlade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar